Adventtikalenterikampanja

Adventtikalenteri on kuulunut suomalaiseen joulunodotukseen jo vuosikymmenten ajan. Perinteen toivat Suomeen partiotytöt, joiden toimesta myytiin ensimmäiset adventtikalenterit vuonna 1947. Vuosien varrella kuvittajat ovat vaihtuneet ja mukaan on tullut kalenterin mukana saatavat pakettikortit. Adventtikalenterin erottaa joulukalenterista se, että ensimmäinen luukku avataan aina jo ensimmäisenä adventtina.

Adventtikalenterikampanja on partiolaisten suurin yhteinen varainhankinnallinen voimainponnistus, jonka avainasemassa ovat lippukunnat. Adventtikalenterin tuotoilla lippukunnat voivat rahoittaa omaa toimintaansa ja hankintojaan. Jokaisesta myydystä 7 euron arvoisesta adventtikalenterista lippukunta saa 2,9 euroa, piiri 2,23 euroa ja Suomen Partiolaiset 1,87 euroa. Keskusjärjestön osuudesta maksetaan kalenterin tuotantokulut ja valtakunnalliset markkinointi-ja rahtikulut. Piirin osuudesta maksetaan alueelliset kampanjakulut.  

Lippukunnissa adventtikalenterikampanjasta vastaa tehtävään määrätty kampanjapäällikkö lippukunnan johtajiston tuella. Piirit järjestävät kampanjapäälliköille koulutusta ja Suomen Partiolaiset tuottaa markkinointimateriaaleja lippukuntien ja piirien käyttöön. Adventtikalenterikampanjan päällikölle on olemassa myös tehtävään perehdyttävä opas sekä vertaistukea tarjoavat ryhmät somessa. Kampanjapäällikön tehtävät ovat vastuullisia, ja niissä oppii projektinhallintataitoja ja johtamista hyvin käytännönläheisellä tavalla. Hyvin onnistunut kampanja on paitsi kampanjapäällikön, myös koko lippukunnan ilo!

Linkit: