Partiokasvatus

Partiokasvatus käsittää kaiken sen, mitä, miten ja miksi partion kohderyhmä eli kouluikäiset lapset ja nuoret (7-22-vuotiaat) partiossa tekevät.

Partiokasvatus koostuu kahdesta osasta, partion päämäärästä, jota kasvatustavoitteet konkretisoivat sekä partiomenetelmästä, jota partio-ohjelma konkretisoi.

Partiokasvatuksesta voit lukea listää täältä.

Partiokasvatus lippukunnassa

Lippukunnan ensisijainen tehtävä on partio-ohjelman toteuttaminen eli ikäkausitoiminnan järjestäminen. Tätä tehtävää lippukunta voi mielekkäästi toteuttaa myös toisten lippukuntien ja piirin kanssa yhteistyössä. Partiokasvatus tarkoittaa kaikkea sitä, mitä, miten ja miksi partion kohderyhmä, 7-22 -vuotiaat, partiossa tekevät. Lippukunnan toimintatavat pieniltäkin tuntuvissa käytännön tilanteissa ovat siksi merkityksellisiä. Kärjistäen voi ajatella, että kaikki mitä lippukunnassa tapahtuu, on viime kädessä ikäkausitoimintaa tai ainakin tukee sitä. 

Partio-ohjelmassa vähintään yhtä tärkeää kuin aktiviteettien tekeminen on se, miten toimitaan: ikäkausijako, vartioiden koko, aikuisen rooli jne.  Partiossa aktiviteettien lisäksi kaikki muukin, mitä lapset ja nuoret tekevät, on osa partiokasvatusta: esimerkiksi leirillä lipunnosto, teltan pystyttäminen ja iltanuotio, viikkotoiminnassa leikit ja kolon siivoaminen. 

Partio-ohjelman aktiviteetit kannustavat tekemällä oppimiseen. Kaikkiin aktiviteetteihin kuuluu oleellisesti aktiviteetista päättäminen, etukäteissuunnittelu ja jälkiarviointi. Arviointiin kuuluu paitsi sen pohtiminen, miten homma toimi, myös sen pohtiminen, mitä siitä opittiin. Pohtimalla kokemuksiaan partiolainen saavuttaa syvemmän ymmärryksen oppimastaan. Tekemällä oppimiseen kuuluu myös virheistä oppiminen. Erityisesti aikuisen tehtävänä on huolehtia, että erehdykset käännetään oppimiskokemuksiksi.

Partio-ohjelmaa ovat myös piirien, SP:n ja maailmanjärjestöjen lapsille ja nuorille järjestämä toiminta: piirileirit, PT-kisat, maailmanjamboreet… Mitä vanhempi ikäkausi, sitä tärkeämmän osan partio-ohjelmaa SP:n ja piirin ohjelmatapahtumat muodostavat.

Ikäkaudet

Ikäkaudet perustuvat lasten ja nuorten luontaisiin kehitysvaiheisiin. Jokainen kuuluu tiettyyn ikäkauteen ikänsä ja kehitysvaiheensa perusteella, tekipä hän sitten partiossa mitä tahansa. Jokaisella tulee olla mahdollisuus kuulua oman ikäistensä ryhmään. 

Johtaminen ei ole ikäkausi vaan taito. Johtaminen tulee esiin jokaisessa ikäkaudessa osana muuta ohjelmaa. Jo sudenpennut tekevät pieniä johtamisharjoituksia. Kaikki johtamistehtävät tulee kuitenkin järjestää niin, että ne palvelevat partiolaisen omaa kasvua, tarjoavat onnistumiskokemuksia ja ovat mielenkiintoisia sekä hauskoja. Jokaisella johtamistehtävässä olevalla lapsella ja nuorella on oltava takanaan vahva aikuisen tuki.

Kaikki ikäkaudet ovat yhtä arvokkaita. Siten minkään ikäkauden ohjelman toteuttaminen ei saisi estää tai oleellisesti vaikeuttaa toisen ikäkauden ohjelman tavoitteellista toteuttamista. 

Ei ole tarkoitus, että lippukunnassa toteutetaan vain ohjelman kunkin ikäkauden aktiviteetteja erikseen. Esimerkiksi lippukunnan joulujuhla, vuosijuhla tai muistelemispäivätilaisuus parhaimmillaan tarjoavat kaikille ikäkausille heidän ohjelmansa mukaisia asioita. Vanhemman ikäkauden vastuunotto nuoremman ikäkauden aktiviteetin toteuttamisesta retkellä tai leirillä on mielekästä ja voi hyvin toteuttaa kummankin ikäkauden ohjelmaa. Vanhemmille ikäkausille tulee kuitenkin olla tarjolla muitakin kuin johtamisaktiviteetteja esimerkiksi leirin puitteissa.

Soveltaminen

Partio-ohjelmaa sovelletaan lippukunnan lasten ja nuorten tarpeiden sekä lippukunnan toimintaolosuhteiden mukaisesti. Kaikissa lippukunnissa ei välttämättä ole lapsia ja nuoria jokaiseen ikäkauteen. Huomioi kuitenkin, että mikäli lippukunnassanne on yksikin ikäkauteen kuuluva lapsi tai nuori, lippukunnastanne löytyy tällöin kyseinen ikäkausi! Mikäli lippukunnassa on vain yksi tai muutama ikäkauteen kuuluva nuori, kannattaa ryhmiä perustaa yhdessä alueen lippukuntien kanssa. Esimerkiksi vaeltajaikäisten projektiin liittyvä vartio voi toimia hyvinkin koostettuna muutaman eri lippukunnan jäsenistä.

Aktiviteeteissa on usein varaa soveltaa ja kehittää niitä lasten ja nuorten edellytysten ja paikallisten olosuhteiden mukaisesti. Oman paikkakunnan suomat mahdollisuudet tai ryhmän jäsenten omat ja heidän vanhempiensa erityistaidot kannattaa hyödyntää. Aktiviteeteissa on mainittu tavoite, johon aktiviteetilla pyritään. Tapoja siihen pääsemiseksi saattaa olla useita. Esimerkiksi seikkailijoiden taitomerkeissä ei ole välttämätöntä seurata mainittuja tehtävänantoja, jos mielessä on parempi keino, jolla seikkailijat saavat vaaditut tiedot ja taidot.

Kun johtajalla on partiomenetelmä hallussa, kasvatustavoitteet tiedossa ja ymmärrystä ikäkaudelle tyypillisestä kehityksestä, voi hän helposti soveltaa ohjelmaa ja aktiviteetteja partion puitteissa. Ilman näitä tietoja soveltaminen ei onnistu. Ikäkausijohtajien hyvä koulutus, perehdytys ja tuki ovat siksi hyvin tärkeitä.